CD kontra vinyl

Er platespilleren din snart til salgs?

Det mtte s vrt Black Widow-armen av karbonfiber fra Infinity. Men den skulle heller vrt donert til museum ? som et monument over hjernedd hi-tech. I sin tid hadde den verdensrekorden for laveste effektive masse. Forhpentlig str rekorden enn, for det er ikke noe poeng komme ned til null masse. Blir effektiv masse av pickup+arm for lav, kommer resonnansfrekvensen ned i nrheten av bulkene i LP'en, det er ingen god ide. (Samtidig skal resonnansen av stiften vre over lydfrekvensene). Ikke er den formstabil heller, ny var den snorrett, men n henger den i samme truende bue som vingen p en parkert B-52. Og aluminium har utmerkede vibrasjonsdempende egenskaper (til metall vre), mye bedre enn stl og karbonfiber. nsker meg en SME.

Sitter fortsatt med en flelse av at noe forsvinner i digitalisering som vinyl tar vare p (sammen med knitringen fra stv etc).

Ta vare p - en ubrukt vinyl varer mer eller mindre evig, der er jeg mere skeptisk til CD. Srlig til de hjemmebrente. Distribuert backup: Gi bort en kopi til venner og kjente i ny og ne.

Husker demomusikken p hi-fi-messer p 70-tallet: Massiv gltt vestkystrock som kamuflerer hva som helst av sty. Husker ogs at jeg forlot en platebutikk i Trondheim uten ha kjpt Stormen av Nordheim; musikken var grei, men ikke knitringa. CD'en tillater oss utvikle smaken for stillferdig musikk med et pent lydbilde, og jeg mener at det faktisk har hendt. I dag er det nok frst og fremst svartmettalistene som gir ut p vinyl? 200 har nettopp gitt ut frste LP her til lands p veldig mange r, Viva la republica!. 200 spiller pnk (selv om de har god lyd), bandlemmene arbeider med grafisk design, og fryder seg over ha 12x12 tommer breie seg p. Men deres LPer er remastra, s de kan ikke brukes til direkte sammenligning av mediene CD og LP.

Jeg hrer forskjell p CD og vinyl, selv nr styen er overdva. CD er trr, LP er feit. Jeg foretrekker trr.

Elvis Costello foretrakk analoge bndopptagere til The Juliet Letters. Men det var i 1993 og begynner bli lenge siden. Og gjr det noen forskjell for meg, som i alle fall hrer den som CD?

S var det DJ'er som mener at vinyl har mere dynamisk bass. Fordi det blir feedback fra hyttaleren til platespilleren. Ikke bassen som er p plata, men bassty i takt med musikken. Jeg vil ha lyd der jeg hrer at det er bde stbass og tuba i bunnen p Kommer tid, kommer rd (Erik Bye).

Spennende om all MP3-lyttinga med hodetelefoner beyr at det kommer mere musikk som lyder OK i hodetelefoner. Men det skal nok vise seg tyngre endre teknikernes vaner, enn det var endre markedets smak. Ta fx Alina av Arvo Prt (ECM new strekkode 028944995824). Lyder bra p p hyttalerne i stua, bra p en drlig bilradio, men hjerneskjrende p hodetelefoner.


Kommentarer:
Postet av: ge Utnes

Ja, her var det jo litt av hvert ta tak i. Ekstra poeng til tekstforfatteren for kalle svartrock for meTTal! Men hva er en SME?Lyden p CD-er var ganske slett til begynne med, og dette henger sammen med hvor mange bits opplsning som ble benyttet og samplingrate, begrep som andre kan greie ut om mye bedre enn meg.Digital lyd er n fremdeles 0-er og 1-er, av og p, slik at et digitalt opptak vil best av en kjede med peaks, spikes og terskler. Antallet terskler pr. tidsenhet er imidlertid betraktelig bedret siden 1993 (og i tillegg er dagens lytter en annen lytter enn datidens).Analog lyd vil ogs til en viss grad inneholde terskler, hvis man gr helt inn i dybden, p atomrt niv og ser p magnetbnd og vinyl.Billige vinylpressinger var det mange som benyttet seg av. Bluesasylets Knut Borge gjorde forledene et poeng ut av at deler av jazzarven i sin tid var innspilt p elendig shellak.Magnetbndet bestr av en brende plastikk eller vinyl iblandet metallpartikler som lades/magnetiseres under innspilling. Disse ladningene fr varierende polaritet og styrke som igjen avleses og gjengis elektronisk under avspilling. Bde innspillings- og avspillingsutstyrets samt det brende/formidlende mediets beskaffenhet er avgjrende.Elvis' poeng kan man jo akseptere som gangbart den dag i dag. Man kan f en 'varmere' lyd med mjukere overganger mellom tonene med analogt opptaks- og avspillingsutstyr. Et ideelt studio har gjerne spass godt analogt utstyr at det ikke tilfres nevneverdig sty i prosessen (selv om hard core-lyttere sannsynligvis vil kunne hre om det er steuropeisk, amerikanske, britisk eller tysk utstyr som er benyttet). Personlig foretrekker jeg CD-er basert p analoge opptak. mp3 og ulike kommersielle format er heller ikke uinteressante; svakhetene i selve mediet har ogs sin sjarm. (Renhold i heimen og stv i platesamlinga er det verre forholde seg til p saklig vis.)Selvkritikk var jo populrt i venstrevridde kretser:Da CD-ene kom, syntes jeg lyden var s drlig at jeg ikke hadde noe tro p mediet i det hele tatt, og at det var et gizmo-liknende blaff som ville gli over. Samme person (undertegnede) var ogs like skeptisk til datamaskiner da de kom, og ventet helt til 1987 med ta dem p serist.Se, der var jeg out-et!

17.01.2006 @ 23:19
URL: http://www.aage.no/
Postet av: Rune Henning Johansen

Hva med lukten? Bare ta frem en gammel LP og kjenn den kjemiske eimen; minner, minner, minner ... :-)

25.01.2006 @ 07:12
URL: http://rhj.info/

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/614039
hits