De rettferdiges jazz-jazz

I en rettferdig verden hadde Ornette Coleman vært like populær som fjorårets trekkplaster Diana Krall sier festivalsjef [i Kongsberg 59.66759.6493 Jazzfestival] Martin Revheim.

Det er organisasjonskulturen i Jazzfestivalen i et nøtteskall: Publikum er til for artistene, det er ikke konsertene som er til for publikum.

Ornette Coleman har spilt i Kongsberg før, og jeg var der. Ett vil jeg ha sagt: Du skal ikke gå på konsert med Coleman uten å vite hva du gjør.

Jeg sier ikke at musikken er dårlig, og Coleman er utvilsomt et viktig grunnlag for andre, for eksempel John Zorn.

Men jeg insisterer på at dette ikke er musikk for alle. Og at en tung konsert blir ikke bedre av at et flertall av publikum misliker musikken. Så det er egentlig godt at konserten ikke selger som Krall. Mon tro hvorfor Coleman's verker mangler i festivaldiskografien? Det skulle vel aldri være fordi det ville skremme fler enn det ville lokke?


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/26360
hits