De rettferdiges jazz-jazz

I en rettferdig verden hadde Ornette Coleman vrt like populr som fjorrets trekkplaster Diana Krall sier festivalsjef [i Kongsberg 59.66759.6493 Jazzfestival] Martin Revheim.

Det er organisasjonskulturen i Jazzfestivalen i et ntteskall: Publikum er til for artistene, det er ikke konsertene som er til for publikum.

Ornette Coleman har spilt i Kongsberg fr, og jeg var der. Ett vil jeg ha sagt: Du skal ikke g p konsert med Coleman uten vite hva du gjr.

Jeg sier ikke at musikken er drlig, og Coleman er utvilsomt et viktig grunnlag for andre, for eksempel John Zorn.

Men jeg insisterer p at dette ikke er musikk for alle. Og at en tung konsert blir ikke bedre av at et flertall av publikum misliker musikken. S det er egentlig godt at konserten ikke selger som Krall. Mon tro hvorfor Coleman's verker mangler i festivaldiskografien? Det skulle vel aldri vre fordi det ville skremme fler enn det ville lokke?


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/26360
hits